Ackio Geadopteerd

Lief mannetje met zo nu en dan wat pit.

Ackio heeft een tijdje bij ons in het trainingscentrum gezeten, waar hij het heel goed deed. Zijn toenmalige eigenaren hadden onze hulp ingeschakeld na een bijtincident. Ackio werd door hen veel met behulp van commando’s getraind, wat zijn onzekerheid vergrootte en ten koste ging van zijn eigen denkvermogen. Hij raakte hierdoor steeds verder overprikkeld en heeft zijn bazinnetje toen gebeten, waardoor mevrouw bang van hem werd. Omdat wij zagen dat dit gewoon geen goede match was voor beide partijen, wilden wij hem graag opnemen in ons asiel om zo een geschikt huisje voor hem te vinden. Zijn eigenaren wilden Ackio echter zelf herplaatsen. Maar eerst werd hij nog teruggebracht naar de fokker, waar hij een tijdje heeft gezeten. De mensen waar Ackio daarna terecht kwam, haalden hem op en namen hem vervolgens direct mee in de vrachtwagen het hele land door. Dit alles leverde zoveel stress op bij Ackio dat het opnieuw tot een bijtincident kwam. Daarna is Ackio alsnog bij ons afgestaan.

De duidelijkheid en structuur die Ackio bij ons krijgt, doen hem zichtbaar goed. Hij loopt keurig aan de lijn, zowel in een groep als alleen. Ackio kan prima overweg met andere honden. Ook katten zijn geen probleem. Hij heeft een normaal energielevel, dus anderhalf tot twee uur per dag relaxte wandelingen zijn genoeg voor hem. Wanneer hij genoeg slaap en begeleiding krijgt, is Ackio een ontzettend fijne, kalme en sociale hond. De bench vindt hij een fijne plek, maar eens in een huis wil hij deze nog wel eens claimen. In het asiel vertoont hij dit gedrag totaal niet. Ackio zit daarom nu in een gastgezin, zodat er aan dit gedrag in huis gewerkt kan worden.

Ackio is een Corgi zoals we ze bij onze stichting meestal krijgen. Dit wil zeggen dat het een hond is die weinig vrijheid aankan. Bij te veel vrijheid gaat Ackio bijten. Dit wordt niet veroorzaakt door één bepaald iets, maar door te langdurige blootstelling aan te weinig grenzen en structuur waardoor zijn emmer volloopt en uiteindelijk overloopt en dit resulteert dan in bijtgedrag. Voor potentiële adoptanten is het dus ontzettend belangrijk dat ze hier rekening mee houden. Bij vorige adopties hebben wij hier heel erg op gehamerd, maar ondanks alle adviezen die wij hierin hebben gegeven, werden deze niet opgevolgd. Met als resultaat dat Ackio ging bijten en dus terug moest naar het asiel. Uiteraard willen wij dit niet voor geen enkele van onze honden en is dit ook niet eerlijk ten opzichte van de hond. Wij begrijpen dat het niet zo leuk is een hond niet veel vrijheid te kunnen geven, zoals mensen dit in het ideaalplaatje voor zich zien, maar uit welzijnsoogpunt van Ackio is het uitermate belangrijk dat onze wensen ondergeschikt zijn aan Ackio’s welzijn en wat hij aankan. Natuurlijk kan er wel gewerkt worden aan het opbouwen van vrijheid met de tijd, maar reken daar de eerste 8 weken na adoptie niet op. Daarna gaan wij als stichting de adoptant helpen deze vrijheid gedoseerd en veilig op te bouwen. Dit zal altijd trager gaan dan mensen  van tevoren verwachten en ook hier zullen mensen dus ook minder plezier aan beleven. We zoeken dus echt mensen die Ackio’s belang boven die van henzelf willen zetten. Bij interesse in Ackio moet hier dus ook rekening mee gehouden worden. Dit wil dus ook zeggen dat Ackio niet gehouden kan worden zonder met een bench te werken en deze veelvuldig in te zetten. Op het moment dat mensen hier niet voor openstaan, heeft het geen zin om op Ackio te reageren, aangezien wij geen risico meer nemen in plaatsingen met hem. Wij gaan nu alleen nog maar voor een plaatsing waarvan we 100% zeker zijn dat deze slaagt.

Ackio is op zoek naar een leuk gezin waar hij gewoon lekker mag genieten van het leven. Waar duidelijke regels gehanteerd worden, zodat Ackio zich begrepen en veilig voelt. Ackio kan bij andere honden en bij katten geplaatst worden.

Welsh Corgi Pembroke

03/08/2014