Atlas Geadopteerd

Ontzettend lieve, maar onzekere jongen.

Atlas heeft al heel wat meegemaakt in zijn leventje. Hij is als pup door mensen gekocht die nog een reu hadden, waarmee ze fokten. Ze lieten Atlas gewoon bij deze reu wanneer hij ging dekken. Die reu is na een dekking toen een keer op Atlas gesprongen en heeft hem flink toegetakeld. Het was kantje boord. Vanzelfsprekend werd Atlas ontzettend angstig na deze ervaring en zijn baasjes net zo. Ze gingen daardoor steeds meer vermijden, wat resulteerde in steeds meer angsten bij Atlas. Deze angsten werden zo groot, dat de baasjes het niet meer aankonden en daarom hebben ze Atlas naar een asiel gebracht.
Dit asiel had niet de kennis en mogelijkheden om Atlas goed te begeleiden in zijn gedrag. Doordat sommige vrijwilligers onoplettend met Atlas omgingen, zijn er 2 incidenten tussen Atlas en andere honden voorgekomen. Toch werd Atlas geplaatst, maar omdat zijn gedrag totaal niet beter was geworden, was dit natuurlijk niet hanteerbaar voor de adoptant.
Atlas moest dus weer terug naar het asiel, maar omdat zij inzag dat ze Atlas niet genoeg begeleiding en training konden geven, is er gevraagd of wij Atlas konden opvangen. Zo is hij bij ons gekomen.

De angst voor honden was extreem bij binnenkomst. Atlas gilde alles bij elkaar, viel uit, wilde weg, ging koprollen, alles door elkaar. Duidelijk dat hij hier veel negatieve ervaringen had opgedaan. We zijn Atlas nadat hij een paar weken tot rust is gekomen bij ons, gaan trainen met onze kalme en zelfverzekerde asielhonden (Barry, Laki, Apollo, etc.). Dit deed hem veel goed en zijn reactie is al vele malen kalmer tot zelfs afwezig wanneer hij met iemand van ons team loopt. Wel merken we dat hij weer wat terugvalt in zijn gedrag wanneer minder ervaren mensen, zoals onze vrijwilligers met hem lopen.

We zoeken voor Atlas dan ook een heel kalm, zelfverzekerd persoon. Een rustig huishouden en een redelijk hondarme omgeving. Atlas heeft iemand nodig met heel veel geduld en een stabiele, rustige uitstraling. Iemand die zich niet gek laat maken, die niet gefrustreerd, boos, geïrriteerd wordt of zich opgelaten voelt.
Atlas zal zeker in het begin van een adoptie met muilkorf buiten moeten uitgelaten worden (dit is een verplichting vanuit de stichting). De muilkorf is hij gewend en accepteert hij probleemloos.

Stafford

17/05/2015