Betje Geadopteerd

Lieve, onzekere meid.

Betje is als pup aangeschaft bij een fokker in België. Ze woonde samen met een andere teef en dat ging het eerste jaar prima. Maar toen de dames in de puberteit kwamen en de hormonen een rol begonnen te spelen (ze waren beide niet gesteriliseerd). ging het zoals je vaak ziet bij niet-gesteriliseerde teven, mis en begonnen de dames met elkaar te vechten. Er werd een gedragsdeskundige ingeschakeld, maar deze had niet echt advies voor deze situatie. De baasjes waren daardoor bang dat dit niet meer op te lossen viel en hebben Betje bij ons afgestaan.

Eenmaal bij ons werd duidelijk dat Betje erg onzeker was en zich niet lekker heeft kunnen ontwikkelen. Door haar onzekerheid kon ze bij bedreiging reactief zijn, omdat ze haar eigen hachje wilde beschermen. Aanval is immers de beste verdediging!
Wij zijn dan ook hard aan de slag gegaan om Betje meer zelfvertrouwen te geven. In het begin raakte ze overal van in paniek en hield ze andere honden scherp in de gaten. Ondertussen loopt ze prima samen met andere honden en ook honden passeren is geen enkel probleem meer. Ze wordt elke dag zelfverzekerder en raakt niet meer in paniek van nieuwe situaties. Alleen wanneer mensen heel angstig op haar reageren, omdat ze haar ras eng vinden bijvoorbeeld, kan ze nog even onzeker worden en gaan blaffen terwijl ze zich achter de mensen verschuilt die ze vertrouwt.

Betje zoekt een kalm gezin, dat haar veel van de wereld wil laten zien en veel bescherming wil bieden. Een gezin dat weet dat Staffords geen stoere honden zijn, maar juist heel gevoelig en de hulp van ons mensen nodig hebben. Betje wordt het liefst als enigshond geplaatst, al zou plaatsing bij een kalme, stabiele reu nog wel een mogelijkheid zijn. Voor haar rust plaatsen we Betje niet bij de allerkleinste kinderen. Kinderen vanaf een jaar of 6 zijn geen probleem mits ze haar binnenshuis genoeg met rust laten zodat ze flink kan slapen om haar prikkels te verwerken. We plaatsen Betje niet bij andere kleine huisdieren zoals katten of konijnen.

Amerikaanse Stafford

Teef - gesteriliseerd