Joshua Geadopteerd

Vriendelijke, lieve hond met wat controle gedrag.

De baasjes van Joshua hadden hem overgenomen van andere mensen. Helaas bleken de man en Joshua geen goede match, de twee begrepen elkaar niet goed. Dit leidde tot verschillende bijtincidenten, bijvoorbeeld toen de man Joshua wilde aaien terwijl hij lag te slapen. Het stel besloot daarom Joshua bij ons af te staan, zodat wij een beter passend huisje voor hem kunnen zoeken.

Bij ons laat Joshua zich zien als een leukerd. Hij kan met iedereen overweg, houdt van knuffelen en loopt perfect aan de lijn. Hij pakt met wat sturing ook heel netjes zijn rust, waar wij natuurlijk heel blij mee zijn. Joshua is sociaal naar andere honden en hij houdt heel veel van snoepjes. Joshua loopt heel goed mee met de wandelingen. We zien dat hij bewegen heel leuk vindt. Hij sleept een beetje met zijn voorpootjes, als hij moe is wat meer dan normaal, dit komt door zijn slechte bespiering. Joshua was namelijk veel te dik toen hij bij ons binnen kwam. Inmiddels is hij netjes op gewicht, maar sleept hij wel nog met zijn pootjes. Zijn vorige baasjes zijn hiermee naar de dierenarts gegaan en deze zei dat dit niet heel ernstig is, mits er aan zijn conditie en gewicht gewerkt zou worden. Onze dierenarts bevestigt dit.

Joshua is een Corgi zoals we ze bij onze stichting meestal krijgen. Dit wil zeggen dat het een hond is die weinig vrijheid aankan. Bij te veel vrijheid gaat Joshua bijten. Dit wordt niet veroorzaakt door één bepaald iets, maar door te langdurige blootstelling aan te weinig grenzen en structuur waardoor zijn emmer volloopt en uiteindelijk overloopt en dit resulteert dan in bijtgedrag. Voor potentiële adoptanten is het dus ontzettend belangrijk dat ze hier rekening mee houden. Bij vorige adopties hebben wij hier heel erg op gehamerd, maar ondanks alle adviezen die wij hierin hebben gegeven, werden deze niet opgevolgd. Met als resultaat dat Joshua ging bijten en dus terug moest naar het asiel. Uiteraard willen wij dit niet voor geen enkele van onze honden en is dit ook niet eerlijk ten opzichte van de hond. Wij begrijpen dat het niet zo leuk is een hond niet veel vrijheid te kunnen geven, zoals mensen dit in het ideaalplaatje voor zich zien, maar uit welzijnsoogpunt van Joshua is het uitermate belangrijk dat onze wensen ondergeschikt zijn aan Joshua’s welzijn en wat hij aankan. Natuurlijk kan er wel gewerkt worden aan het opbouwen van vrijheid met de tijd, maar reken daar de eerste 8 weken na adoptie niet op. Daarna gaan wij als stichting de adoptant helpen deze vrijheid gedoseerd en veilig op te bouwen. Dit zal altijd trager gaan dan mensen  van tevoren verwachten en ook hier zullen mensen dus ook minder plezier aan beleven. We zoeken dus echt mensen die Joshua’s belang boven die van henzelf willen zetten. Bij interesse in Joshua moet hier dus ook rekening mee gehouden worden. Dit wil dus ook zeggen dat Joshua niet gehouden kan worden zonder met een bench te werken en deze veelvuldig in te zetten. Op het moment dat mensen hier niet voor openstaan, heeft het geen zin om op Joshua te reageren, aangezien wij geen risico meer nemen in plaatsingen met hem. Wij gaan nu alleen nog maar voor een plaatsing waarvan we 100% zeker zijn dat deze slaagt.

Voor Joshua zoeken wij een huisje waar hij fijn kan blijven bewegen en genoeg rust kan pakken. Een plek waar naar Joshua geluisterd wordt en met zijn grenzen rekening gehouden wordt. Dan is hij een ontzettend lieve hond. Joshua kan prima bij honden en andere dieren geplaatst worden, mits dit goed wordt begeleid en het huishouden niet te druk is,  Joshua kan namelijk niet zo goed tegen plotselinge drukte of snelle bewegingen.

Welsh Corgi Pembroke

12/02/2020