Nelson Geadopteerd

Lieve knul, die snel in de stress schiet.

Nelson is als kleine pup zonder moeder in een asiel in Spanje terechtgekomen. Een stichting haalde hem naar Nederland toen hij anderhalf jaar oud was. Nelson werd geadopteerd, maar moest daar al snel weer weg omdat hij flink uitviel naar vanalles en moeite had met binnenkomend bezoek. Hij had zijn hele leven natuurlijk niks gezien en geen training gehad! Daarbij kon hij vanuit paniek happen. De stichting plaatste hem daarna bij een opvangadres. Omdat ook deze mensen hem niet konden helpen, besloot de stichting dat Nelson niet plaatsbaar was en dat euthanasie de enige optie was. Omdat de mensen van het opvangadres dit echt niet wilden, heeft de stichting daar gelukkig toch vanaf gezien en Nelson bij ons afgestaan.

Bij binnenkomst was Nelson erg overprikkeld en gestrest. Hij had zich duidelijk nog nooit veilig gevoeld. Gelukkig doen de structuur en rust die hij bij ons krijgt hem goed, en gaat het steeds wat beter met Nelson. Het is een lang proces echter. Nelson ervaart veel spanning aan de lijn. Hij is in het verleden waarschijnlijk zo hard gecorrigeerd, dat hij bang was om alles verkeerd te doen aan de lijn. Om Nelson meer te laten ontspannen, geven wij hem meer ruimte aan de lijn en belonen we hem ontzettend veel. Dit zorgt ervoor dat hij steeds wat kalmer wordt en milder reageert, maar het gedrag moet er natuurlijk uitslijten. Het lopen aan de lijn gaat daarom wisselend. In het begin van de wandeling kan hij soms wat all over te place zijn, maar hij kalmeert steeds sneller. Bij nieuwe prikkels (beweging + geluid) kan hij wel nog in de stress schieten, dus we proberen hem aan zoveel mogelijk zaken bloot te stellen. Dit in balans met rustige, ontspannen wandelingen in bijvoorbeeld het bos. Vooral het passeren van honden of andere (kleine) dieren zorgt bij Nelson voor veel spanning. Het is ook erg te merken dat hij door deze reacties altijd veel aandacht heeft gekregen. We zijn hier dus elke dag mee aan het oefenen.

We zoeken voor Nelson dan ook een gezin waar hij zich veilig en gebrogen voelt. Waar hij de rust en structuur krijgt die hij zo nodig heeft. Het zou hem veel goed doen om de wereld te gaan ontdekken, met mensen die hem kunnen laten zien dat die ‘grote boze wereld’ helemaal niet zo boos is, maar juist heel leuk kan zijn. Nelson is een hele lieve knul die het goed bedoelt.Hij kan samen met een hond geplaatst worden, dan het liefst een stabiele teef, maar onze voorkeur gaat uit naar een leven als enige hond in huis. Nelson wordt het beste in een rustige omgeving geplaatst, dus niet middenin een stad. Plaatsing in het buitenland is zeker ook mogelijk voor deze knappe jongen!

Kruising Podenco

22/05/2019