Ollie Geadopteerd

Lieve, vriendelijke hond, die veel rust nodig heeft.

Ollie komt uit de Verenigde Staten en is met zijn eigenaren naar Nederland geëmigreerd. Zij namen contact met ons op omdat Ollie kon bijten als zijn achterhand werd aangeraakt of als er voer van hem werd afgepakt. Ook viel hij uit naar andere honden en ging hij soms op straat liggen als hij geen zin had om te wandelen. Ollie bleek thuis enorm veel vrijheid te krijgen waardoor hij veel te weinig sliep en altijd ‘aan’ stond. Met onze hulp verbeterde dit flink en kon Ollie overal aangeraakt worden, keurig andere honden voorbij lopen en ook met voer ging het goed. Helaas vond er toch nog een incident plaats rondom voer, waarbij Ollie een van zijn eigenaren beet. Na dit incident durfden de eigenaren het niet meer aan met Ollie en is hij bij ons afgestaan.

Bij ons is Ollie heel erg lief naar iedereen. Hij slaapt lekker in zijn bench en kan daardoor ook veel meer prikkels aan. Hij wandelt keurig aan de lijn, zowel alleen als met andere honden samen, al is hij niet de snelste en hoeft hij ook geen urenlange wandelingen te maken. Ollie heeft een laag energieniveau en wordt blij van twee keer daags 45 minuten wandelen. Hij kan inmiddels ook prima overal aangeraakt worden.

Ollie is een Corgi zoals we ze bij onze stichting meestal krijgen. Dit wil zeggen dat het een hond is die weinig vrijheid aankan. Bij te veel vrijheid gaat Ollie bijten. Dit wordt niet veroorzaakt door één bepaald iets, maar door te langdurige blootstelling aan te weinig grenzen en structuur waardoor zijn emmer volloopt en uiteindelijk overloopt en dit resulteert dan in bijtgedrag. Voor potentiële adoptanten is het dus ontzettend belangrijk dat ze hier rekening mee houden. Bij vorige adopties hebben wij hier heel erg op gehamerd, maar ondanks alle adviezen die wij hierin hebben gegeven, werden deze niet opgevolgd. Met als resultaat dat Ollie ging bijten en dus terug moest naar het asiel. Uiteraard willen wij dit niet voor geen enkele van onze honden en is dit ook niet eerlijk ten opzichte van de hond. Wij begrijpen dat het niet zo leuk is een hond niet veel vrijheid te kunnen geven, zoals mensen dit in het ideaalplaatje voor zich zien, maar uit welzijnsoogpunt van Ollie is het uitermate belangrijk dat onze wensen ondergeschikt zijn aan Ollie’s welzijn en wat hij aankan. Natuurlijk kan er wel gewerkt worden aan het opbouwen van vrijheid met de tijd, maar reken daar de eerste 8 weken na adoptie niet op. Daarna gaan wij als stichting de adoptant helpen deze vrijheid gedoseerd en veilig op te bouwen. Dit zal altijd trager gaan dan mensen  van tevoren verwachten en ook hier zullen mensen dus ook minder plezier aan beleven. We zoeken dus echt mensen die Ollie’s belang boven die van henzelf willen zetten. Bij interesse in Ollie moet hier dus ook rekening mee gehouden worden. Dit wil dus ook zeggen dat Ollie niet gehouden kan worden zonder met een bench te werken en deze veelvuldig in te zetten. Op het moment dat mensen hier niet voor openstaan, heeft het geen zin om op Ollie te reageren, aangezien wij geen risico meer nemen in plaatsingen met hem. Wij gaan nu alleen nog maar voor een plaatsing waarvan we 100% zeker zijn dat deze slaagt.

Voor Ollie zoeken een huisje waar hij voldoende rust krijgt en een fijne wandeling op z’n tijd. Een plek waar hij niet teveel drukte om zich heen heeft, want dan gaat hij wellicht weer te weinig slapen. Om die reden plaatsen we hem niet in een gezin met jonge kinderen. Oudere kinderen is bespreekbaar. Plaatsing bij katten zou kunnen. Plaatsing in een huis met een andere hond/andere honden zou voor Ollie top zijn. Dit zullen dan wel honden moeten zijn die matchen met zijn energie niveau en karakter. Ollie vindt honden van zijn grootte aanzienlijk leuker dan grote honden, dus onze voorkeur gaat dan ook uit naar honden met een gelijk formaat.

Welsh Corgi Pembroke

12/06/2016