Ridgy Geadopteerd

Onzekere, sterke en soms reactieve hond.

Ridgy heeft al een chaotisch leventje achter de rug. Hij is vanuit de fokster bij een onervaren gezin met 3 zeer jonge kinderen geplaatst. Door waarschijnlijk te weinig rust, structuur en beweging is Ridgy erg onzeker geworden en is hij van zich af gaan blaffen. Dit gezin wilde hem toen in laten slapen, maar een trainster heeft dit toen voorkomen. Hij is een week bij haar geweest, maar daar is hij naar zeggen, met harde hand aangepakt. Vanuit hier is hij doorgeplaatst naar een gezin met 2 andere Ridgebacks. Maar dit ging soms mis tussen de honden en ook de angst voor mensen was er niet uit bij Ridgy, waardoor hij naar mensen kon happen. Vervolgens is hij via RIN in een kennel beland en daar heeft zijn laatste bazinnetje hem weggehaald. Ridgy's gezondheid was toen blijkbaar heel slecht: hij hoestte, was ontzettend mager en had een flinke worminfectie.
Mevrouw heeft nog wat trainingen gevolgd met Ridgy, maar deze leken niet aan te slaan. Hij werd steeds reactiever. Daarna heeft mevrouw nog 4 gedragsdeskundigen ingeschakeld en meerdere trainers. Helaas wierp dit onvoldoende vruchten af en mevrouw was ten einde raad. Uiteindelijk is besloten Ridgy bij ons af te staan zodat hij rustig de tijd zou krijgen om weer in balans te komen.

Eenmaal bij ons werd ons direct duidelijk hoe groot de problemen van Ridgy waren. Hij was ontzettend gespannen en viel letterlijk overal naar uit: voetgangers, honden, fietsers, brommers, etc. Hij vertrouwde niemand en was gewend dat mensen hem wel met rust lieten als hij van zich af beet.
Na heel wat maanden training is Ridgy ondertussen gelukkig al veel rustiger. Tijdens de wandelingen valt hij vrijwel nooit meer uit en hij begint steeds meer mensen te vertrouwen. De eerste kennismaking vindt hij wel nog altijd spannend, maar eens hij je kent en jij hem laat merken dat je begrijpt dat er enkel angst onder zijn grote mond zit, ontspant hij al snel en wil hij heel veel voor je doen.
Ridgy is een hond met een klein draagvlak en hij is begrijpelijk, wat argwanend over de bedoelingen van mensen. Maar hij zoekt echt iemand die hem begrijpt en wil helpen rustig door het leven te gaan.

Ridgy zoekt dan ook een stabiel huishouden, iemand alleen of een koppel, waar veel harmonie en rust heerst. Ridgy zou bij een stabiele teef geplaatst kunnen worden. We plaatsen Ridgy vanzelfsprekend niet bij kinderen. Ook bij andere reuen of andere dieren gaan we Ridgy niet plaatsen. Dit geeft hem te veel stress.
Ridgy zoekt iemand die zelfverzekerd is en hem veel tijd en vertrouwen kan geven. Iemand die echt in de band met hem wil investeren en zijn verantwoordelijkheid neemt naar de buitenwereld toe. Ridgy is goed gewend aan de muilkorf en wij adviseren deze dan ook in spannende situaties te blijven gebruiken.

Rhodesian Ridgeback

21/10/2016