Teun Geadopteerd

Lieve, echte jachthond met bijbehorende nerveuze trekjes.

Teun is als pup bij een erkende fokker gekocht. Het was de eerste hond van dit gezin en dan is een jachthond natuurlijk niet het makkelijkst om mee te beginnen. Zoals veel beginnende hondeneigenaren begon ook dit gezin vol enthousiasme aan allerlei trainingen met hun pup. Voor de meeste pups is dit teveel en gaat dit te snel. Teun was hier geen uitzondering in. Hij kreeg al heel vroeg veel vrijheid, zowel in huis als tijdens de vele en lange wandelingen. De stress die zoveel vrijheid en beweging met zich meebrengt, in combinatie met wat vervelende voorvallen, zoals aangevallen worden door een andere hond, wat medische ingrepen zoals het verwijderen van een grasaar, het inbrengen van een catheter, een stokje dat vast is blijven hangen achter in zijn keel, maakte dat Teun zijn eigen lijf ging beschermen en van zich af kon happen bij bepaalde aanrakingen. Vooral zijn poten en snelle bewegingen richting zijn hoofd vindt hij onprettig. Er is een gedragsdeskundige ingeschakeld, maar dit wierp geen vruchten af. De baasjes wilden Teun toen laten inslapen, maar vrienden hebben dit kunnen voorkomen door hem zelf in huis te nemen. Helaas werd Teun daar ook direct overvraagd en wilden deze mensen de tweede dag zijn poten al afdrogen na het wandelen, iets waarvan bekend was dat Teun dit eng vond. Daarom is besloten Teun naar ons te brengen.

Eenmaal bij ons hebben we Teun eerst flink wat rust gegeven, hij was doodmoe en zwaar overprikkeld. Nadat hij een beetje uitgeslapen was, zijn we met hem gaan trainen op de aanrakingen, netjes aan de lijn lopen, etc. Dat ging allemaal super. Met rust en geduld vertrouwt Teun al gauw op mensen en dan laat hij ook veel toe wanneer je zijn tempo aanhoudt. Wandelen doet Teun uitstekend, zowel alleen als in een groep. Ook hebben we Teun de bench aangeleerd. Doordat hij zoveel controlegedrag vertoonde bij binnenkomst, vond hij dit in het begin wat moeilijk. Hij wilde overal bij zijn en durfde mensen er niet op te vertrouwen dat het wel goed kwam. Gelukkig werd dit steeds beter en ondertussen kan hij, na een aanpassingsperiode overal goed in de bench verblijven.

Teun een tijd terug  door ons geplaatst bij een jonger koppel. Ondanks de vele begeleiding tijdens en na de adoptie bleven deze mensen Teun helaas toch telkens teveel vrijheid geven en teveel bezig met gehoorzaamheid, waar Teun heel gespannen van wordt. Ook waren er heel veel loslopende honden en katten in hun buurt en zonder de juiste sturing, gaat Teun hier dan ook spanning bij opbouwen.
Tijdens momenten waar Teun al hoog in zijn spanning zat, is er toch meerdere keren geprobeerd hem aan te raken, terwijl dit niet nodig was in deze situaties. Uiteraard gaf Teun ook nu aan dit niet prettig te vinden. Omdat deze mensen helaas toch elke paar maanden over de grenzen van Teun heen gingen, hebben we gezamelijk besloten dat Teun beter terug kon komen, zodat we baasjes konden zoeken die Teun wat beter kunnen lezen en vooral aanvoelen.

Teun plaatsen we het liefst als buitenhond. Hij zal hier namelijk het gelukkigst van worden. Hij vindt het moeilijk wanneer er vanalles van hem verwacht wordt, zoals wij dat doen in Nederland. Teun kan dus ook prima in het buitenland geplaatst worden. Hij heeft het namelijk ook vaak moeilijk met alle prikkels en verwachtingen die wij hier in Nederland normaal vinden.

We waren dan ook heel enthousiast toen wij de adoptant van zijn laatste plaatsing leerden kennen, hij woonde namelijk in Frankrijk. Wij zijn met deze persoon en Teun gaan trainen op onze trainingsvakantie in Zuid-Frankrijk. Aan het einde van deze vakantie werden de adoptiepapieren ondertekend en kon Teun mee naar zijn nieuwe huis. Een tijd lang ging het goed, totdat de adoptant besloot naar Nederland te reizen en van huis naar huis te verplaatsen. Dit kan Teun, zoals eerder genoemd, met genoeg begeleiding en structuur. Helaas werd dit niet aan Teun gegeven en bouwde hij dagelijks meer spanning op. Uiteraard hebben wij hierbij proberen te helpen met onze adviezen, maar deze werden helaas niet opgevolgd. Met bijtincidenten en een terugkomst in ons asiel als resultaat. Onze adviezen geven wij niet om vervelend te doen, of omdat wij mensen niet vertrouwen. Wij geven onze adviezen omdat wij onze honden door en door kennen, en zij nou eenmaal meer begeleiding nodig hebben in het leven dan mensen van nature geven.

Zoals gezegd plaatsen wij Teun het liefst als buitenhond of in het buitenland. Of in een rustig gezin, zonder kleine kinderen of kleine huisdieren. Een andere hond kan wel, zeker een stabiele teef zou voor Teun een ondersteuning kunnen zijn. Doordat hij dus vrij prikkelgevoelig is, is dus een plek in of dichtbij het groen en niet middenin een stad ideaal voor Teun. Teun heeft veel uitdagende, maar vooral gestructureerde beweging nodig. Zonder sturing weet hij niet goed meer wat te doen. Het is voor Teun dus belangrijk dat hij zelfverzekerde en van nature rustige baasjes krijgt, die hem altijd kunnen helpen en ondersteunen bij alles in het leven.

Heidewachtel

16/11/2015