Balou Ter adoptie

Liefdevolle, soms nog wat drukke jongen.

Balou woonde vanaf pup bij zijn vorige eigenaren en zij deden een puppycursus en vervolgcursus met hem. Daarbij viel op dat Balou geneigd was te happen bij overprikkeling. Zijn eigenaren wilden hem dit afleren en schakelden diverse hondenscholen, gedragsdeskundigen en kennissen in die allerlei verschillende en vaak tegenstrijdige adviezen gaven. Het gedrag van Balou werd hierdoor natuurlijk niet opgelost en, door alle tegenstrijdigheden zelfs steeds een beetje erger. Hij begon dan ook uit te vallen naar fietsers. Op twee momenten brak Balou los met een fietser in de buurt. Daar ging hij vervolgens achteraan en heeft de fietsers toen gehapt. Na de tweede keer waren de eigenaren ten einde raad en brachten Balou naar een pension waar geen gedragsbegeleiding bij zat. De volgende dag (!) kregen zij van hen het advies Balou te laten inslapen. Ook bij de gedragsdeskundigen waar Balou vervolgens naartoe werd gebracht, moest hij na een paar dagen weer weg omdat zij hem niet konden helpen. De eigenaren van Balou namen daarna contact met ons op.

Omdat probleemgedrag vaak op te lossen is waardoor afstand doen niet direct nodig is, is Balou eerst bij ons in het trainingscentrum gekomen. Eenmaal bij ons zagen we dat Balou vreselijk moe en overprikkeld was door zijn drukke trainingsschema, en dat hij had geleerd dat hij door happen en bijten zijn zin en rust kon krijgen. Met voldoende rust, slaap en duidelijke sturing vielen zijn problemen snel weg, en kon Balou terug naar zijn eigenaren. Zij hadden er echter geen vertrouwen meer in en hebben zonder Balou nog te zien of hem een kans te geven bij ons afgestaan. Bij ons laat Balou zich zien als een heel sociale hond, die soms nog wat druk kan zijn en nog moet leren hoe hij zijn impulsen kan beheersen, maar dat hoort natuurlijk ook bij zijn jonge leeftijd. Een liefdevolle, vriendelijke jongen, maar nog een echte puber. Hij loopt uitstekend aan de lijn, zowel alleen als met andere honden. Met de juiste sturing valt Balou niet uit aan de lijn. Hij heeft bij het ontmoeten van sommige nieuwe mensen wel nog hulp nodig, al is hem negeren zodat hij op zijn eigen tempo kan wennen, vaak al genoeg. Wanneer hij zich veilig voelt, gaat hij zelfs al vrijwel direct vragen voor een aai. Balou is ook een hond die van activiteit houdt, vooral als dit inhoudt dat hij moet samenwerken met mensen. Denk bijvoorbeeld aan samen fietsen, rennen, lekker veel wandelen op nieuwe plekken. Dat soort activiteiten vindt hij helemaal het einde!

Voor Balou zoeken we mensen die stevig in hun schoenen staan en niet snel onder de indruk zijn van stoer gedrag. Mensen die Balou structuur en duidelijkheid kunnen bieden en hem goed door zijn puberteit kunnen begeleiden, zodat hij kan opgroeien tot een stabiele, leuke hond. Het zou hem erg goed doen om nog veel op avontuur te gaan en nieuwe plekken te zien. Balou kan met de juiste sturing bij kinderen geplaatst worden. Bij een andere hond kan ook, mits dit een goede match is qua grootte en energieniveau.

Kruising Mechelse Herder x Stafford

11/12/2020